oszustwo

i

Autor: pixabay

policja

Kępno. Stracili prawie 300 tysięcy złotych. Wszystko przez „apkę”

2024-08-26 7:27

Prawie 300 tysięcy złotych „na minusie” u trzech mieszkańców powiatu kępińskiego. Wszystko przez aplikację, którą zainstalowali na swoich telefonach. Oszuści zgarnęli całą kasę, a policja kolejny raz ostrzega przed instalowaniem niesprawdzonych „apek”.

Policja w Kępnie w ostatnich dniach przyjęła trzy zgłoszenia o oszustwach. Pierwsze dotyczyło mieszkanki gminy Baranów, którą oszuści okradli metodą „na pracownika banku”. Ten nakłonił młodą kobietę na zainstalowania na telefonie aplikacji z możliwością zdalnego dostępu do jej urządzenia, następnie tak pokierował rozmową, że dostał wszystkie inne dane i ukradł z jej konta ponad 33 tysiące złotych.

Jeszcze więcej stracili kolejni mieszkańcy z gminy Kępno i Baranowa. Z ich kont zniknęło łącznie ponad 260 tysięcy. Oszukani dali się wciągnąć w „grę” na giełdzie.

- Oszuści nakłonili pokrzywdzonych z powiatu kępińskiego do zainstalowania aplikacji zdalnego dostępu , a następnie z ich rachunków bankowych dokonali wypłat pieniędzy za pomocą transakcji Blik oraz innych nieautoryzowanych transakcji na inne obce konta. W tym przypadku straty dwojga mieszkańców z gminy Kępno oraz gminy Baranów wyniosły ponad 260 tysięcy złotych - podaje kępińska komenda, która dodaje, że - mimo wielu informacji medialnych, wciąż dochodzi do oszustw różnymi metodami: „na wnuczka”, „na policjanta”, czy jak w ostatnim czasie „na pracownika banku". Trzeba PAMIĘTAĆ : każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy, podanie danych konta bankowego czy kodu systemu płatności mobilnych powinno się traktować jako próbę oszustwa.

Scenariusz ataków wykorzystujących spoofing telefoniczny jest zwykle taki sam, a przynajmniej zbliżony. Oszuści działają na naszych emocjach, więc podejmujemy nieracjonalne decyzje.

- Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania – apelując policjanci. - Rozłącz się i skontaktuj z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Można też osobiście udać się do oddziału, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Spoofing telefoniczny, czyli popularne oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę. Przy wykorzystaniu konkretnych rozwiązań technologicznych dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego.

Od początku roku w całym naszym regionie było co najmniej kilka udanych prób wyłudzenia pieniędzy. Ludzie stracili nawet po kilkaset tysięcy złotych.

QUIZ. Czy jesteś uzależniony/a od internetu? Rozwiąż psychotest i sprawdź, czy nie potrzebujesz odwyku

Pytanie 1 z 8
Czy odnosisz wrażenie, że Twoje zaabsorbowanie Internetem jest na tyle duże, iż nieustannie myślisz o wcześniejszych aktywnościach w Internecie i/lub nie możesz się doczekać kolejnych sesji w sieci?